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Geburtstag

Begonnen von Drahbeck, 24 Mär 2015, 10:48

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Drahbeck

,,Das Goldene Zeitalter" vom 15. 3. 1930 (S. 85), offerierte einen Artikel;
,,'Weihnachten' das ganze Jahr über". Diesen Artikel gab es dann auch noch in der Schweizer Ausgabe des GZ (dort in der Ausgabe vom 1. 6. 1930).

Er geht von dem Nicht-mehr-feiern des Weihnachtsfestes aus, und wähnt als ,,Eselsbrücke" zu offerieren, man könne ja (fallweise) für Weihnachten vorgesehene Geschenke dann ebensogut auf den Geburtstag verlagern.

Das die heutigen ZJ auch keinen Geburtstag mehr feiern, ist ebenfalls zur Genüge bekannt.
Belegbar ist desweiteren, das es in der Bibelforscher-Frühzeit, diesbezüglich noch anders gehandhabt wurde.
Jedenfalls gehört die Zeit nach 1945 schon zu derjenigen, wo das kein Geburtstag feiern schon fest eingebürgert war.

Demzufolge muß das ,,neue Licht" kein Geburtstag zu feiern, irgendwann im Zeitraum zwischen 1930 und 1945 aufgekommen sein.

Es interessiert nicht, die vordergründige Argumentation, die seitens der ZJ für das Nicht Geburtstags-feiern anführen.
Bislang bin ich aber in keiner WTG-Publikation aus dem Zeitraum 1930 - 1945, über diesen Aspekt gestolpert.

Mich würde es schon interessieren, welche WTG-Publikation diese These ERSTMALIG offerierte.
Sollte sie im Zeitraum von nach 1933 liegen, ist deren Nachweis naturgemäß schwierig.
Hat jemand dazu nähere Infos?

Vaultboy

Das habe ich auf die schnelle gefunden, der Artikel sagt das 1940 noch Geburtstage i.O. waren und der erste schriftliche Nachweis scheint ein WT von 51 zu sein? :

ZitatJehovah's Witnesses celebrated birthdays until the 1950's. For example, the following Watchtower quote is from 1940.

"Pardon me for intruding on your precious time, but I just can't help letting you know how much I appreciate the phonograph which came to me on the morning after the 8th, which was my 80th birthday. It was indeed a birthday gift from Jehovah, to be used in proclaiming his name. May grace and strength be given me to do with my might what my hands find to do." Watchtower 1940 Jan 1 p.16
The first Watchtower mention against birthdays was in 1951.

"Is it proper to have or attend celebrations of birthday anniversaries?-F. K., Nevada. Such celebrations have their roots in pagan religions, and not Scriptural grounds. Some Bible commentators suggest that birthday celebrations may have had their origin in the "notion of the immortality of the soul"." Watchtower 1951 Oct 1 p.607

aus: http://www.jwfacts.com/watchtower/birthdays.php

Hier die ganze Antwort (gegoogled, wäre cool wenn das jemand bestätigen könnte dass das echt wäre!)

ZitatQuestions from Readers

• Is it proper to have or attend celebrations of birthday anniversaries?—F. K., Nevada.

Such celebrations have their roots in pagan religions, and not Scriptural grounds. Some Bible commentators suggest that birthday celebrations may have had their origin in the "notion of the immortality of the soul". Astrologers and stargazers laid great stress on offering sacrifices to the gods each year when the stars and planets were in the same position as when one was born. In Egyptian mythology the "birthdays of the gods" were celebrated on certain days, and in Chinese mythology individuals offered special sacrifices on their birthdays to Shou Hsing, the god of longevity. The ancient Anglo-Saxons celebrated the birthday of the "Lord Moon", spoken of as meni at Isaiah 65:11 (margin), by making cakes "called Nur-Cakes, or Birthcakes"; and candles also are of pagan origin.—See Hislop's Two Babylons, pages 95, 191-196.

After telling us that December 25 was the traditional birthday of Nimrod, and not of Jesus, the new book What Has Religion Done for Mankind? states: "The inspired Scriptures do not give the birth date of Jesus, and it does not matter, for neither Jesus nor God his Father nor the inspired apostles instructed us to celebrate Jesus' birthday. The only birthday celebrations that the Holy Scriptures mention are those of pagans, those of Egypt's Pharaoh and of Herod Antipas who marked his birthday by having John the Baptist's head chopped off. (Gen. 40:20; Matt. 14:6; Mark 6:21) Christ's disciples of the first century shunned birthday celebrations as being pagan, unchristian!"

Doubtless many things practiced by Christians today were also practiced by pagans; but when these practices are steeped in false worship contrary to Bible principle they become objectionable. The celebration of birthday anniversaries centers the mind on the creature and exalts the creature, giving him and his birth undue importance. Romans 1:25 (NW) warns of those who "venerated and rendered sacred service to the creation rather than the One who created". Birthday celebrations could tend to take on this objectionable quality. If Christians wish to come together occasionally for profitable fellowship and relaxation, they do not have to await a day reminiscent of pagan religion. If they wish to present a brother with a gift, they do not have to await the anniversary of the day of his entry into the world, as though that were such a memorable occasion. If the precise day of Jesus' birth and its remembrance were of no such noteworthiness, whose are?

Ich finde es sehr sehr geil das in dem Artikel auf "The two Babylons" bezogen wird. Das kannte ich noch nicht und das scheint ja ein absolutes Prachtstück an vertrauenswürdiger Literatur zu sein! Laut dem Wikiartikel hat die WTG da wohl öfter draus zitriert. Ganz schön peinlich.

Wenn man einen Blick in das Inhaltsverzeichnis dieses Werkes wirft, wird man so EINIGES finden was ZJ glauben. Echt interessant!

Online hier verfügbar: http://www.ldolphin.org/PDFs/The_Two_Babylons-Alexander_Hislop.pdf
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Vaultboy

habe noch eine nicht-negative Erwähnung des Geburtstages gefunden von 1946:

Zitat1946 Yearbook, Page 207-208:

Many of the Uruguayans act very quickly on the message. One sister came out of the Adventist church and into the truth and immediately began publishing the best way she knew how, talking to all about the Kingdom and the fraud of religion. One time while witnessing on the bus on the way to her territory she placed all the booklets she had in her bag. One publisher placed a book with a woman and, upon calling back, met the husband, who was also interested. Both took part in the study started and the man took a pencil and marked down all the texts read so that they could review them later. When he had a birthday he invited all his friends and also one of Jehovah's witnesses with a phonograph and records and gave a good witness to them all. They are both now publishers.

und in dem Thread sagen mehrere dass sie noch Geburtstage bis 1951 oder mitte der 50er feierten und dann schluss war
http://www.jehovahs-witness.com/topic/106913/birthdays-banned-1951?size=10&page=3
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Mario69

Zitat von: Vaultboywäre cool wenn das jemand bestätigen könnte dass das echt wäre!

Den Watchtower vom 1.Januar 1940 kann ich nicht nachprüfen, aber die Leserfrage vom 1.Oktober 1951 ist in der englischen Watchtower Library enthalten.

Vaultboy

Zitat von: Mario69Den Watchtower vom 1.Januar 1940 kann ich nicht nachprüfen, aber die Leserfrage vom 1.Oktober 1951 ist in der englischen Watchtower Library enthalten.

danke! wenn du die Zeit hast, magst du vielleicht mal in der WTLIB suchen wie oft "the two babylons" oder " Alexander Hislop" zitiert/erwähnt wird? Das Werk scheint einen nicht unerheblichen Einfluss auf die ZJ Doktrin zu haben und ich höre heute zum ersten mal davon!

Edit:
Habe selber eine Kopie gefunden.

Alexander Hislop wird bis 89 (!) gerne zitiert wenn es darum geht Belege zu finden, dass etwas heidnisch ist.

ich würde mal fast behaupten, in der WTG hatte der Herr Hislop auf jeden Fall seine Fans.

Ostern:
Zitat*** rs p. 179 par. 5 Holidays ***
In the book The Two Babylons, by Alexander Hislop, we read: "What means the term Easter itself? It is not a Christian name. It bears its Chaldean origin on its very forehead. Easter is nothing else than Astarte, one of the titles of Beltis, the queen of heaven, whose name, .*.*. as found by Layard on the Assyrian monuments, is Ishtar. .*.*. Such is the history of Easter. The popular observances that still attend the period of its celebration amply confirm the testimony of history as to its Babylonian character. The hot cross buns of Good Friday, and the dyed eggs of Pasch or Easter Sunday, figured in the Chaldean rites just as they do now."

Kreuz:
Zitat*** kj chap. 8 p. 151 par. 24 Detestable Religious Things over Which to Sigh ***
24 The Two Babylons (page 245, footnote) derives the name Tammuz from the words tam ("to make perfect") and muz ("fire") so as to mean "Perfecting Fire" or "Fire the Perfecter." Another derivation gives it the meaning "Hidden" or "Obscure," and this corresponds with the fact that the worship of the image of Tammuz was carried on in a secret place, as pictured at Ezekiel 8:14. He was represented by the first letter of his name, which is an ancient tau, that was a cross. The "sign of the cross" was the religious symbol of Tammuz. So there was an attempt to introduce the worship of the idolatrous pagan cross into the temple of Jehovah at Jerusalem. How scandalous it was for those Israelite women, on the pavement of the inner court of Jehovah's temple, to be religiously weeping over the executional death of Tammuz, in reality over "Nimrod a mighty hunter in opposition to Jehovah"

Geburtstage:
Zitat*** g73 12/22 p. 6 Christmas—What Will It Mean for You? ***
What Was Their Origin?
● The Christmas tree has its roots in paganism. Says "The Twelve Days of Christmas," page*33: "The use of the fir (Tannenbaum) seems to have originated at the winter solstice celebrations of the pagan German tribes in the Black Forest." "The Two Babylons" by Alexander Hislop points to origins all the way back in pagan Rome and ancient Babylon.

Deko:
Zitat*** g76 12/22 p. 12 Are They Idolatrous Decorations? ***
Let's consider a few examples of such decorations. Alexander Hislop's book The Two Babylons points out:
"The 'Heart' was one of the sacred symbols of [the Egyptian god] Osiris when he was born again, and appeared as Harpocrates, or the infant divinity .*.*. The veneration of the 'sacred heart' seems also to have extended to India, for there Vishnu .*.*. is represented as wearing a heart suspended on his breast .*.*. Now, the worship of the 'Sacred Heart' was just, under a symbol, the worship of the 'Sacred Bel,' that mighty one of Babylon."

Zölibat.
Zitat*** g85 11/8 p. 5 Celibacy—Why Imposed? ***
In addition, Alexander Hislop observed in his book The Two Babylons: "Every scholar knows that when the worship of Cybele, the Babylonian goddess, was introduced into Pagan Rome, it was introduced in its primitive form, with its celibate clergy."

Relikte:
Zitat*** w50 11/15 p. 460 Should Christians Worship Relics? ***
Other authorities have shown that the ancient Egyptians, Assyrians and Babylonians likewise venerated the relics of their lords and princes. "In the realms of Heathendom the same worship had flourished for ages before Christian saints or martyrs had appeared in the world. .*.*. From the earliest periods, the system of Buddhism has been propped up by relics, that have wrought miracles at least as well vouched as those wrought by the relics of St.*Stephen, or by the 'Twenty Martyrs' [mentioned by Augustine]." (Alexander Hislop's The Two Babylons, pages 177,178) In Kandy, Ceylon, a 400-year-old temple contains what is said to be Buddha's tooth, "venerated by many millions of people." (The Ceylon Daily News, April 1, 1950) Into the presence of this relic the British foreign secretary, Ernest Bevin, was brought on January 1, 1950, in the hope it would miraculously cure his ailments.—New York Times, Jan. 16, 1950.

Jungfrauengeburt:
Zitat*** w56 5/15 p. 296 Is the Queenship of Mary Scriptural? ***
PAGAN BACKGROUND EXPOSED
Mary's exaltation is part of a deliberately planned and carefully executed scheme on the part of the Roman Catholic Church to revive the ancient form of worship of the queen of heaven, as was practiced in the pagan nations of ancient Babylon, Egypt and Rome; and also in the unfaithful ancient nation of Israel. Herodotus, from personal knowledge, testifies that in ancient Egypt the "queen of heaven" was "the greatest and most worshipped of all the divinities." The historian Alexander Hislop writes that according to the Chaldean doctrine, Semiramis, the mother and later the wife of Nimrod, when exalted to divinity under the name of the queen of heaven, came to be worshiped as "the Holy Spirit incarnate." Nonnus, speaking of the Babylonian queen of heaven, calls her "the hope of the whole world." She is also referred to as "mistress of all creation." Hislop further says that it was this same goddess who was worshiped at Ephesus, whom Demetrius, the silversmith, characterized as the goddess whom "the whole province of Asia and the inhabited earth worships." All of these titles, which were once applied to pagan goddesses, are now attributed to Mary.—Acts 19:27, NW.

Beichte:
Zitat*** w57 12/15 p. 745 "Confess Your Sins" ***
Where, then, did this practice of auricular ("in the ear") confession originate? Alexander Hislop shows that in ancient Babylon and Greece secret confession to a priest was required of all who were admitted to the Mysteries, with questions on morals being asked that are comparable to the ones asked in the confessional today. The pretense was that confession was needed to purge the conscience of guilt in order to avoid the wrath of the gods. The fact is that it gave great power to the pagan priesthood over the lives of those who came to them and were required to divulge their inmost thoughts. The doctrine of penance was reconfirmed in the Roman Catholic Church by the Council of Trent in 1551, and again it has served to give the clergy tremendous power over the lives of men.
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Drahbeck

Danke für den Hinweis!
In dem in Englisch 1953 (deutsch 1957) erschienenen WTG-Buch ,,Vergewissert euch über alle Dinge" gibt es ein Kapitel ,,Feiertage" (und darin einen Unterabschnitt ,,Geburtstage", welcher die entsprechende WTG-Argumentation enthält.

Was die ,,Wachttürme" die erste Zeit nach 1945 anbelangt, gibt es durchaus Differenzen zum englischen ,,Wachtower". Herausragendes Beispiel der englische WT 1. 7. 1945 der selbst laut WTG-Buch ,,Babylon die Große ist gefallen - Gottes Königreich herrscht" die noch derzeit aktuelle Brotdoktrin einleitete.
Nur, den wörtlichen Inhalt jenes ,,Wachtower" gab es in den Schweizer ,,Wachtturm"-Ausgaben die ab Oktober 1944 wieder erscheinen konnten, niemals zu lesen. Besagter Inhalt blieb exklusiv auf die Englischsprachige Ausgabe beschränkt.
Offenbar liegt bezüglich des Geburtstag-Themas, eine ähnliche Sachlage vor. Ich kann mich jedenfalls nicht erinnern, in den Deutschsprachigen WT-Ausgaben ab Oktober 44 dem Geburtstagsthema in dcr Form begegnet zu sein, wie es dann das ,,Vergewissert ..."- Buch offeriert.

Zum Thems Hislop (1807 - 1865)
siehe auch die Notizen in:
http://www.manfred-gebhard.de/Parsimony.11719.htm
http://www.manfred-gebhard.de/Parsimony.6579.htm
Erst-Erscheinungsjahr des Hislp-Buches war das Jahr 1858

Die Mai-Ausgabe 1955 des "Informator" (Vorläufer von "Unser Königreichsdienst" offerierte bemerkenswerterweise.
das Buch ,,The Two Babylons" in englischer Sprache.
Kostensatz pro Exemplar für Pioniere 14,- DM und für Versammlung-Verkündiger 10,40 DM.
Wie in späteren Jahren auch noch eine Deutschsprachige Ausgabe davon existierte, ließen sich dem Bereich der Zeugen Jehovas zuzuordnende Buchhandlungen es nicht entgehen, Ihrerseits jenes Buch mit anzubieten!

XoTrance

Ich sehe die WTG nicht (mehr) als Religionsgemeinschaft. Eher als Buchverlag mit Schneeballsystem...
Ich denke mal alles hat seinen Grund was die dort planen und machen.
Wenn man bedenkt das es darum geht Macht auszuüben, dann frage ich mich, warum man den Menschen
auch noch Weihnachten und Geburtstag nahm. Meine Gedanken gehen weg von der Bibel und den zusätzlichen
Publikationen.

Ich versuche dahinter zu kommen was man den Menschen damit nimmt. Sie werden in fast allen Dingen
Fremdbestimmt was Freude machen könnten. Feiern, Sexualität, Gewohnheiten (Rauchen zB) usw. Ich frage
mich, warum das so ist. Meine Antwort darauf ist, das das alles Dinge sind, die mit der Persönlichkeit zu tun
haben. Das Individuum hat keine Freiheiten mehr. Alles was eigene Bedürfnisse sind wird verboten. Was mich
wundert ist, das keine Ersatzhandlungen hinzugegeben wurden, welche die verbotenen Bedürfnisse ersetzen.
Die WTG hat nichts zu bieten. ZB... Wir nehmen den Geburtstag weg, dafür wird vielleicht die Taufe jährlich
gefeiert, als Erinnerung das man sich hingegeben hat, was ja für viele eigentlich ein schöner Moment war.
An diesem Tag könnte man mit der Familie zusammen sitzen, sich vielleicht Bilder ansehen, Kuchen essen, und
die Menschen einladen, die mit einem damals studiert haben. Aber nein gibts nicht. Oder anstelle von
Weihnachten macht man im Sommer mit der gesamten Versammlung ein Grillfest, oder oder oder.
Irgend eine Ersatzhandlung die direkt mit der Versammlung oder der Thematik WTG zu tun haben könnte.
Aber da geht die Macht flöten. Keine Einzelbedürfnisse, alles wird eingeschränkt. Das Individuum wird
komplett abgekapselt.

Ich finde, das man jetzt mal schaut zu welchem Zeitpunkt die neuen Sitten in Mode kamen ist interessant. Mich würde dann noch
interessieren, welche Menschen damals in der WTG an der Macht waren. Das zeigt eine Menge über das Verhalten
der Männer. Über die Art und Weise wie sie mit der Macht umgingen. Aber es zeigt auch die Gruppendynamik die sich da in Gang setzte.
Vielleicht kann man ja dann für die Zukunft neue Dinge herankommen sehen. In letzter Zeit wurde ja immer nur mit Zahlen
jongliert. So richtige Änderungen, mal abgesehen von der Körperschaft, sind ja nicht passiert. Also Dinge die wieder neu ver/ge boten wurden/werden.
Ich werd hier auf jeden Fall mal weiter lesen was ihr so zusammen tragt. Ein interessantes Thema :R:
Wer glücklich sein will braucht Mut!
Mut zur Veränderung, neue Brücken zu bauen,
alte Pfade zu verlassen und neue Wege zu gehen.



blinker

@Xo Trance
Die WTG hat eine Menge zu bieten. Sie bietet ewiges Leben( so man es glaubt ). Da sind so ein paar irdische Jahre, voller Entbehrungen fast ein Schnäppchenpreis.
Forentroll
Mist!! Das Popcorn ist alle!

ottonio

@vaultboy

http://www.benabraham.com/html/english_-_espanol_-_francais_-.html

Auf Deutsch heisst dieses Buch "Von Babylon nach Rom".

Die WTG weiss, dass dieses Buch alles aus dem Christentum (auch Biblisches nach WTG-Lesart) als heidnisch darstellt.
Wobei sie (wie z.B. in der "Dreieinigkeits-Broschüre") nur die Dinge zitiert, wo sie punkten kann. Glaubwürdig wird die WTG dadurch nicht, aber zumindest behält sie nach aussen hin recht.
Gehirn: eine Vorrichtung, mit der wir denken, dass wir dächten. A.B.
Glück: ein Wohlgefühl, das sich einstellt, wenn man das Elend eines anderen betrachtet. A.B.
Zwischen den Zeilen liest man seine eigenen Gedanken.
Sich auf das Gesetz zu berufen beweist die eigene Unfähigkeit, ein Problem intelligent zu lösen.

Drahbeck

Das Webarchiv hatte unterm Datum des Jahres 2005, dort unter dem 25. Januar, die deutsche Übersetzung des Hislop-Buches, einmal abgespeichert.
Beständigkeit kann mitnichten garantiert werden.
Die zugrunde gelegte Webseite gehört heutzutage zu den nicht mehr aktiven.


https://web.archive.org/web/20050125022851/http://www.eisbaerle.de/uebersetz.htm

ottonio

@Drahbeck

auf dem von mir angegebenen link ist das deutsche Buch als pdf aufrufbar.
Gehirn: eine Vorrichtung, mit der wir denken, dass wir dächten. A.B.
Glück: ein Wohlgefühl, das sich einstellt, wenn man das Elend eines anderen betrachtet. A.B.
Zwischen den Zeilen liest man seine eigenen Gedanken.
Sich auf das Gesetz zu berufen beweist die eigene Unfähigkeit, ein Problem intelligent zu lösen.